Artikelforfatter

Gule vårbygmarker efter pløjning

Pløjede vårbygmarker i det vestjyske begynder nu at blive gule.
FRDK forside billede vårbyg
I det vestjyske begynder FRDK PløjefriRådgiver Niels Buch at kunne se, at vårbygmarker etableret efter pløjning begynder at blive gule. Vårbyggen på billedet er taget tidligere og er ikke blevet gul.

Jeg vil nævne to observationer fra markerne i dette forår.

Det ene er, at jeg nu begynder at se vårbygmarker, som i det kolde halvvåde forår er pløjet tørre. Der er lavet, et på overfladen,  pænt såarbejde, men nu kommer kulden nedefra, og byggen bliver gul.


Ingen forskel på ukrudt mellem pløjet og upløjet
Det andet er, at når jeg går i vintersædsmarkerne, tænker jeg ikke over, om markerne er pløjet eller upløjet – hverken med hensyn til ukrudt eller svampesygdomme. 

Boxer + Mateno Duo har generelt gjort det godt, og der har været få marker, hvor det har været aktuelt med tidlig opfølgning mod græsukrudt.

Del denne artikel

RELATEREDE ARTIKLER

frdk logo
Nyhedsbrev

Gå ikke glip af noget!

Vi spammer ikke! Læs vores privatlivspolitik hvis du vil vide mere.